ULTIMATE X3

ULTIMATE X3  od VA-Models, generace X3, … má profilované křídlo, kulaté tvary trupu, motorový kryt a plexi překryt kabiny, která je navíc doplněna o maketové tuningové části, evokující kokpit letounu. No prostě „žlutý dvojplošník

edit: zálet

Článek bude na pokračování. Jak bude stavba (sestavování) pokračovat, tak budu článek aktualizovat.

Díl č.1 – rozbalování krabice.

Zabalené to bylo bytelně. Igelitů, že by to do jara nepromoklo a samotná krabice s modelem, byla ještě v jednom festovním přepravním kartonu. Va-Models v den obdržení platby zásilku expedovali. To bylo včera a dnes to PPL doručila (bez známek poškození). Pustil jsem se do rozbalování a kontroly dodaných komponent. Ejhle, expedice se přehmátla, nebo spíše nedohmátla a místo 2ks, poslali pouze 1ks Li-Pol. Zavolal jsem jim a reagovali velmi ochotně, že když to pošlu jako reklamaci e-mailem, tak to co nejrychleji dopošlou (…tož, uvidíme/edit: 21.2.2017 baterka dodána, byť trochu kostrbatě).

komponenty:

Motor: Dualsky Xmotor XM2838EA-6

Vrtule: APC 11 x 4.7 Slow Flyer

Regulátor: FOXY R-35B střídavý regulátor 35A air/heli

Serva: 4 x GO-13MG servo 13g ložiska

Kola: dodávaná výrobcem (44mm) jsou na trávu malá, dám tam 60mm

Baterka: 3S 2200mAh

Díl č.2 – slepit křídla, naletovat konektory, sestavit motorové lože …

Motorové lože je pěkná skládanka. Vše lícovalo na první pokus. Slepil jsem to lepidlem na dřevo, tak snad bude pevnost dostatečná. Motor jsem zkusmo přišrouboval, ale ještě je potřeba „vyosit“. A letování konektorů – doufám, že čas ukáže, že je to OK 🙂

Díl č.3 – serva křidélek …

Pájkou udělat otvory pro serva křidélek – hmmm. Dělal jsem to minulý měsíc na Bellance (což bylo poprvé) a teď jsem se do toho pustil opět. Že bych si byl jistější? Ne-e. Otvory jsem vypálil, serva se tam vlezou, moc se to nekvrdlá…a hold zbytek musí udržet tavné lepidlo. Servotester pečlivě otestoval rozsah pohybu a nastavil středy. V návodu kladou velký důraz na pořádné přilepení motorového lože. Tož, použil jsem stejný postup jako u Belči, a nezbývá než věřit 🙂 A jako poslední v tomto 3.díle je, že jsem vlepil výztuhu křídel – uhlíkovou tyč 1m x 1,5mm.

Díl č.4 – pomalu a s rozvahou …

Haubna, spodní křídlo, SOP, VOP … takové ty maličkosti, bez kterých by to hold neletělo 🙂

Díl č.5 – konečně horní křídlo … 13.5.2017

Začíná se to podobat dvojplošníku – konečně to má i horní křídlo. Dnes jsem měl v dílně/kotelně i sportovní kulisu.

Díl č.6 – zálet … 23.7.2017

Ale že to trvalo!!!

Řím také nepostavili za jeden den, tak co 🙂  Skoro připravený k letu už byl nějaký čas, tedy od 13.5., kdy dostal to horní křídlo. Nejdříve jsem si chtěl zalétat a potrénovat aspoň pár letů s Bellancou. Proč? Abych se trochu naučil létat s letadlem. Ano, s větroněm létám, přistávám … ťukťuk na dřevo nepadám (často). Ale také cítím, že létání s letadlem je ještě o jiných dovednostech a návycích. Však to znáte.

S Bellancou jsem tedy trochu polétat, potom jsem ji opravil, když se v letu zlomilo křídlo, znovu zalétal a včera večer jsem na 99,8% dokončil Ultimate. Předpověď počasí slibovala na dnešní ráno a dopoledne příznivé podmínky pro zálet. Baterky jsem nabíjel ráno už od půl sedmé a kolem 8.30 jsem se vypravil naložit věci a letadla do auta. AHA – Ultimate ještě nemá přidělanou kabinku a palubní desku (což byla ta 0,2%  do stavu RTF).

Letiště bylo liduprázdné, leč nikoliv hmyzu prázdné (hmyzáci dotěrní).

Jelikož jsem ještě včera mechanicky nastavoval táhlo křidélek mezi horním a dolním, tak v rámci předstartovní přípravy došlo na zemi k trimování. Tak co, teď anebo nikdy/jindy? Tak raději TEĎ. Jojo, chtělo to sebrat odvahu …    V rámci letu to trochu trimování sneslo. Zjistil jsem – pokusem, že tak jak jde s Bellancou přistávat bez motoru, tak s tímto to trochu motoru chce. Jedna baterka – což byly 3 starty a jedno přistání, ta zbylá dvě jakože přistání nepatří do kategorie přistání. Však jsem psal výše, že se učím 🙂

Jakmile bude příznivé počasí (a místo v kufru), tak se těším na další lety. Ultimate totiž zabere celý kufr.

A co že jsem to vlastně zalétával? Hlavně pilota (což bude chtít vícero letů), Ultimate byl OK.

 

video: MLZ – ULTIMATE X3 VA-Models – příprava před záletem / Preparation before maiden flight 

video: MLZ – ULTIMATE X3 VA-Models – zálet / maiden flight

video: MLZ: ULTIMATE X3 VA-Models – srpnové ráno na Žabárně

 

  • 4eba83f8e30fa83057783e92b147afba_image_305x209
  • res_IMG_6227_spoj
  • res_IMG_6234
  • res_IMG_6237_spoj
  • res_IMG_6241
  • res_IMG_6248
  • IMG_20170205_155008_res
  • IMG_20170205_164546_res
  • IMG_20170205_203259_res
  • IMG_20170211_000440_res
  • IMG_20170211_154922_res
  • IMG_20170212_211242_kompi
  • IMG_20170213_204411_res
  • IMG_20170513_201309_res30
  • IMG_20170513_204605_res30
  • IMG_20170513_220523_res30
  • IMG_20170513_234158_res30
  • CAMERA
  • CAMERA
  • CAMERA
  • CAMERA
  • CAMERA
  • CAMERA
This entry was posted in Dílna, Provoz na letišti. Bookmark the permalink.

2 Responses to ULTIMATE X3

  1. PBA says:

    ahoj Luboši, těším se až to uvidím v akci, jsem zvědavý protože původně jsem o něm taky uvažoval ale nakonec „zvítězila“ Extra 330SC tady. Petr

  2. Lubomír Šášek says:

    jak to poskládám, tak dám vědět … se záletem si počkám na pěkné jarní počasí

Comments are closed.