Olšina – den ,,PRVNÍ“, DRUHÝ, TŘETÍ, ČTVRTÝ a PÁTÝ | šest a dost!

Tak nám ten duben pěkně začíná. Slunko svítí, teplota stoupá, vítr fouká. A o to je to lepší, že fouká, tak nějak z jihu.

Proč den ,,PRVNÍ“ ? Protože počasníci slibují silný jihovýchodní až jižní vítr i na středu a čtvrtek. Jasně, vždycky se to může zvrtnout a může foukat nelétatelně, ale vzhledem k tomu, že na dnešek to taky nebylo v předpovědi úplně jižní, tak často foukalo kolmo na hranu a když lehce z východu, tak pořád létatelně. Občas přišel pořádný stoupák, občas ulétatelný klesák, občas pohodička na hraně svahu v klidném vánku.

Svolávací sms a ni telefonáty dnes neproběhly a snad právě proto, se nás na Olšině sešlo jen pár, tzn. fakt dva. Rosťa z Brna a já.  Pravda, výhodu to jistou mělo. Nejdřív lítal na kopci sám Rosťa a to víc jak hodinu, potom jsme dali zhruba 2 hodiny na střídačku a když v podvečer odjel, tak mi kopec zbyl a hodinu jsem odlétal já.

Tož, dobré to bylo. Jen na odložení zimních věcí ještě nenastal ten pravý čas. Jak slunko (ce) klesalo, tak se nepříjemně ochlazovalo a vítr tu zimu dokázal procpat všemi vrstvami oblečení.

Letadla dostala něco mezi 400-500g a dalo se s tím létat celé odpoledne až do večera, i když to občas zesláblo, tak ne natolik, aby se to muselo vysypat.

Tož co? Přidá se zítra někdo? Pokud se předpověď vyplní?

galerie: Rajče

video: youtube


PS: středa 7:20 hod. | fouká to pěkně, ale aspoň prozatím moc z východu, meteo Holešov 136°; 7,5-9,9 m/s


vyšlo to … takže, den ,,DRUHÝ“

Dnes se létalo dvoufázově. První fázi létání a očuchání vzduchu na sebe hrdinně vzal Rosťa. Ono, jet z Brna a na místě zjistit, že to stojí za p.r.d., to chce trochu odvahy a hodně nadšení.

Jak to kolem poledne na svahu vypadalo, mám tedy jen povykládané po telefonu a navíc byl hovor notně prokládaný výpadky zvuku. V podstatě to jde shrnout takto. Rosťa přijel, 15 minut si zalétal, přistál, nic nerozbil a odjel. Potom mi telefonoval.

Létání ve velmi silném (nárazovém) větru, letadlo naložené kilem balastu, přesto letový projev velmi nestabilní, vzduch byl hrbatý, let si užíval málo až vůbec, přistání raději volil dole pod kopcem, aby měl s čím létat i příště (možná zítra). Však všichni víme, že Olšina umí být vlídná i divoká.

Fáze druhá. Té jsem se ujal já. Na svah jsem se dostal až/už v 18.hod. A protože od odjezdu Rosti uplynulo hodně hodin, tak i podmínky se značně změnily. Vystoupil jsem u posedu z auta a vzduch se skoro nehnul. Tož, kde je ten větr? Jak jsem se blížil k hraně, tak vánek zesiloval. Foukalo málo, foukalo dost od východu, ale co, už jsem tam byl, letadlo bylo připravené k letu, tak … mrsktamsním. Jasně že bez balastu.

Jaké to ve vzduchu bylo? Luxusní!!! Na létání s větroni se mi líbí, že aby to šlo (létání), tak je potřeba se sladit s přírodou. Když se tomu stavu člověk aspoň trochu přiblíží, tak je to létání báječné. A dnes to tak nějak na mě působilo. Daly se vychytat pěkné stoupáky, povětšinou na levé straně a potom si trochu užít výkrutů na rychlosti. Dalo se létat nad hranou, když foukalo málo, nad údolím, když to fouklo víc a díky JV se dalo létat i na svahu vpravo (až k vzdálenému okraji svahu). Kolem 18.25 hod. vítr znatelně zesílil. Tak jsem všechny ty varianty podle toho, kde to zrovna jak nosilo, či foukalo, celou hodinu (přesně 56 minut) střídal. No, paráda to byla.

Holešov meteo v době 18-19.00 hlásil 137-174° a 4,7 – 11,3 m/s.

A k zakončení hlášení ze druhého dne si vypůjčím vlastní větu z předchozího dne.

Tož co? Přidá se zítra někdo? Pokud se předpověď vyplní?


PS: je 22.55 hod., nabíječka zacvrlikala, na zítřek je nabito (456 mAh)


Kdo by to byl býval řek(l). Už je to tak. Den ,,TŘETÍ“ je odlétaný.

 

Jak bylo? … nudaaaá … tož, to fakt neeéé

Zahodil jsem to ještě před čtvrtou hodinou, když mohutně dulo. Meteo Holešov ukazoval 10-15 m/s. Sting dostal všechen balast, co se do něho vešel. Nestěžoval si.

Před pátou došla posila. Radek přišel s Dingem. Hned bylo na svahu veseleji. Obzvlášť, když mi chtěl, jak je jeho dobrým zvykem, potřást na uvítanou pravicí, a já jsem zrovna prolétal nízko nad svahem … se slovy počky, počky, už to jde … dopadlo to dobře. Zdravice proběhla, letadlo nespadlo.

Radek se ptal, kde že je Martin, že nelítá? Tož, prý dělá něco se střechou, bo co. Což mi připomenulo: klik sem!!!

galerie: Rajče

video: youtube


Závěr:

Kdy že má foukat jih, sever (Kvasice), nebo západ (Chomýž), aby to šlo hodit z kopca? Snad brzo. ZDAR

KONEC HLÁŠENÍ


Den ,,ČTVRTÝ“ – bezletový

Příjezd na Olšinu, seskládání Stinga, předletová kontrola.

Výsledek?

Servo v levém křidélku ,,ERROR“. Párkrát zavrčelo, trochu se pohnulo, potom se ani nepohnulo, jen vrčelo.

Super, že jsem na to přišel na zemi.

 

Rozebrat letadlo, vše sbalit. Doma kontrola, servo ven, kontrola převodů – že bych dal náhradní, ale blbě to vrčí/hrčí i tak, takže OBJ nového serva. Servo je původní, model je z bazaru, létám s ním rok. Původní majitel ho proháněl na Rané. Takže nahrkané, to už cosi má.

Vítr: foukalo z východu, ale ne víc, než v předchozích dnech


Den ,,PÁTÝ“

750 g tahle váha byla pro dnešní let na Olšině zásadní. Jen se dnes nejednalo o váhu balastu, ale o celkovou váhu letadla.

Nefoukalo, nebo mělo foukat málo. Něco mezi 2-4 m/s – kolem poledne.

Ráno trochu poprchalo, kolem poledne to více méně přestalo, tak jsem jel. Do kufru auta jsem sbalil Djanga a Siria. Django se proletěl. I svahoval. Chvilku totiž, i když malinko, foukalo tak, že svah fungoval – dalo to asi 9 minut. Zbytek létání do celkového času 39 minut bylo s využitím motoru. Bylo totiž bezvětří. Na Síria nedošlo, na druhou baterku do Djanga také ne – protože začalo pršet (dokud to byla jen občas kapka, tak jsem létal).

Déšť měl jednu velkou výhodu, po fakt dlouhé době se na Olšině na polňačce neprášilo.

fotky: Rajče

video: youtube

PS: přelet před vlakem na sebe tentokrát vzala straka – viz. video


Den ,,ŠESTÝ“

To je jen v důsledku dne čtvrtého.

Nové servo není potřeba. Zkřížil jsem dvě stávají (každé mělo svoje ALE) a vzniklo z toho jedno funkční. Když jsem totiž dnes odpoledne zjistil, že fouká dle meteo Holešov kolem 30° v síle 5-9 m/s a že ze dvou serv jde udělat jedno použitelné, tak jsem to rychle zbastlil a jal se to zkusit na kopci (v obyváku to totiž fungovalo).

Výsledek? 32 min 23 vteřin ve vzduchu ve dvou letech. Tož, řekl bych, že se výměna serva podařila.

Jo a ještě zbývá napsat kde že jsem to lítal. Když sever, tak Kvasice, přece.

  • P1380919 (2)
  • P1380937 (2)
  • P1380989 (2)
  • Sting
  • IMG_20190402_182409 (2)
  • P1390293 (2)
  • P1390364 (2)
  • P1390454 (2)
  • P1390473 (2)
  • P1390496 (2)
  • web_IMG_Sting (2)
  • HS-125MG
This entry was posted in Svah. Bookmark the permalink.

5 Responses to Olšina – den ,,PRVNÍ“, DRUHÝ, TŘETÍ, ČTVRTÝ a PÁTÝ | šest a dost!

  1. mti says:

    Jo, fouka hezky. Uzivam si na strese, bere nam to z ruk vsechno co se nepritluce. Kazdy, kdo mi jmenovite napise, ze je to na Olsinu, je u mne dacan. 😀

    Si to uzjte. 🙂

  2. Radek says:

    Super podvečer. 30 minut prima polítáního, 31 minuta total vypli luft- vše OK.
    Bezva společnost, dobité baterky, návrat do prac. prostoru bez padlé klády ze stromu prostě super. Dík. P.D.

  3. PBA says:

    Lubošu, plánuju letní dovolenou, jak velký že jsi říkal že máš ten barák? 🙂 Ne že bych trochu nezáviděl bydliště „Vážany“, ale já jsem se na kopec dostal „jen“ 2x 🙂

  4. Michal says:

    A tak ten svah závidím, (pro lenost jsem ještě nebyl…….) až jsme si v pátek na Žabárně, v pěkném ofuku, připadal jak na tom kopcu. Byj jsem sám. Kolik fučelo nevím, ale dal jsme 2 baterky v samokřídle (to o větru skoro něvedělo) a pak i 2 baterky v combatku (ten vítr cítil a já si patřičně zakvedlal s pákama). Při západu slunce jsem odjel spokojen 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *