První ročník výpravy na sever Itálie s letadlem na zádech, aneb co umí termika…
Abych začal od začátku. Seiser alm neboli italsky Alpe di Siusi je největší vysokohorskou pastvinou v Evropě. Rozloha 8000 fotbalových hřišt ve výšce okolo 2000m n.m dává této náhorní plošině značně důstojný první pohled. Vše je umocněno o vrcholky Dolomit, které se tyčí i nad 3000m n.m. Seiser Alm má průměrně 300 slunečních dnů v roce. Lokalita je v zimě známá jako lyžařské středisko a v létě jako úžasné místo pro pěší turistiku, cyklistiku, padáčkáře, rogalisty a modeláře.
Co mají společného padáčkář, rogalista a letecký modelář? Milujou silnou termiku. A že si jí tady užijou. Místo, kde se lítá se jmenuje Spitzbuhl. Leží na samém okraji náhorní plošiny a pod ním je cca 900m čistého horského vzduchu, který se zejména odpoledne rozehřívá a masivně stoupá vzhůru. Ty pravé podmínky začínají až kolem 14h, předtím se ale vždy najde pár nedočkavců, kteří zkouší hledat slabou termiku s termickými stroji nebo házedly. Údajně jsou nejlepší podmínky v květnu a na začátku června.
Existuje více variant, jak se na Spitzbuhl dostat.
- Pěšky z ubytování na Spitzbuhl (náš případ 1. den)
- Autem z ubytování na Seiser Almu a pak lanovkou na Spitzbuhl (náš případ 2-3. den)
- Pokud nemáte ubytování na Seiser Almu můžete jet bud autem k poslední lanovce na Spitzbuhl (Silnice má zákaz vjezdu pro lidi bez ubytování mezi 9tou a 17tou (cca) hodinou, nicméně ji nahradí autobus) nebo z přilehlých vesnic použít síť lanovek.
Lítalo se tam úžasně. Lidi byli velice přátelští, komunikativní a s padáčkáří tam fungovala vzájemná symbioza. Viděli jsme nejrůznější stroje – od termických jéček, přes originální ryby „Le fish“ až po několikametrové makety. Naši ryze čeští fousci si taky užili krapet zvědavosti od kolegů modelářů z různých koutů Evropy.
Teď asi k tomu nejdůležitejšímu. Vzhledem k tomu, že jsme tam nebyli v úplně ideální dobu, jsme si tento výlet velice užili. Všechny dny bylo sice velmi větrno a bylo to na přistání hodně turbulentní, ale silná termika tam byla 2 ze 3 dní. Padáčkářům navíc vadil turbolentní vítr i na vzlet. Nicméně my jsme měli start i přistání povedené – Start. Kromě turbulentních přistání to bylo něco nezapomenutelného – když to přišlo, cítil jsem se, jako bych měl pořád zaplý motor. Model to táhlo pořád nahoru, tak jsem udělal něaký ten průlet, výkrut, lopas a skončil ve výšce, kde začal, ne-li ještě výš. Padáčkáří měli takové podmínky, že kde vzlétli, tam i přístáli (mezitím nastoupali i několik stovek metrů).
Fotky jsou hodně rodinné, ale snad se budou líbit. Příště už na Spitzbuhlu nebudeme tak „vykulení“ a budeme se nejen dívat a lítat, ale i fotit
Slepá závist.
Měl bych jednu otázku, jak tam startovaly ty několikametrové makety?
Byl tam erární natrvalo přidělaný gumiprak. Pouze kus gumy, kterým ty letadla do té termiky stříleli. Menší letadla rozhoupali a ve vhodný okamžik pustili a větší držel jeden popřípadě dva lidi za směrovku a pak pustili. Na tomto videu to jde vidět na začátku s malým modelem: https://www.youtube.com/watch?v=O9P9LTECzU8
pěknééé. Závidím, ale přeju s díky za fotky i kameru:)
Kubo děkujeme za pěkný článek a supr fotky! Úplně na mě dýchl ten svěží termický vzduch :-):-)
Děkuju moc za pochvalu, ale je ještě spousta věcí, které jsem ani nezmínil. Možná stojí za to říct, že modely se tam přes noc nechávali v boudě za vlekem
skrz tu boudu jde vidět a když se tam sejdou lidi a modely, je tam vybavení, které 100x převýší cenu boudy 
Přistání je možné na posekané sjezdovce pod restaurací (z fotek) nebo se člověk během 3 minut přesune za restauraci, kde jsou nekonečné pláně na přistání relativně rovného terénu.