Opravy pěnových modelů. (Polévka z kluzáku.)

Model rozbijeme snadno. Pokud by se Vám to nedařilo, stačí se obrátit na mne. 🙂 Pak je tu ovšem otázka co s tím. Vyhodit to jde vždycky, ale to si moc nepolétáme… nebo budeme pár dní bez večeře.

Při jednom z letů se pilot zapomněl a přistál kolmo k zemi. Výsledky byly nechutné. Z lítosti jsem pořídil druhý stroj (nevěda, že to není konečná) a tohoto mrzáka odložil. Po čase jsem ovšem byl obeznámen s báječným receptem na Polévku z EPP a když oprava notne omláceného EasyStaru dopadla celkem dobre, zkusil jsem tohoto nebožáka opravit pro kamaráda. Recept je neskutečně jednoduchý.

Odstraňte z dosahu psy, kočky, děti nebo cokoliv byste neradi vařili. Vezmeme hrnec, nalijeme vodu (množství takové, aby šel ponořit celý postižený díl, nebo potřebná část) a dáme vařit. Mezi tím zbavíme postižený díl všeho, co namočit nepotřebujeme. Elektorniku, kovové díly (bowdey), dřevěné přepážky…

Voda musí dosáhnout a setrvat ve stavu plné bublózy. Vezmeme díl a ponoříme. Čas ponoru závisí na míře deformace. U prasklých částí je dobré občas kus vylovit a dožduchávat, aby se rovnaly správným směrem. (POZOR! Pálí. Něco bych o tom věděl.)

Máčení a rovnání ukončíme v okamžiku, kdy máme pocit, že máme dost, nebo že už to lepší nebude.

Princip tohoto postupu je jednoduchý. Díl byl vypěněn do formy, takže množství pěny je dané. Při nárazu se „jen“ zmáčkla. Nahřátím pěna zpěkne a zároven se kuličky zkusí nafouknout, takže se díl vrátí „téměř“ do původního tvaru.

Vedlejším efektem nafukování kuliček je husí kůže (nebo hroší, když to přeženete). Jde o kuličky na povrchu, které se vyboulí ven. Tomu se moc zabránit nedá, ale jde na ně použít totéž, co způsobilo deformaci při havárii – tj. násilí. Většinou stačí vzít polévkovou lžičku a vypouklou stranou potížistům domluvit.

Naopak husí kůže je celkem užitečná, pokud jde o aretaci křídel v trupu. Vymačkané a nedržící křídlo se chová najednou mravně. Bohužel do nejde opakovat do nekonečna, postupem času je efekt slabší.

Postup jde aplikovat i na drobné šrámy, pak stačí uvařit vodu v konvici a postížené místo chvílu polévat.

Zkoušel jsem to zatím jen na modelech z EPP (konkrétně Multiplexí Elapor). Určitě to nefunguje na dřevěných konstrukčních strojích nebo laminátu. 🙁 Jak to funguje na EPS (polystyren) nevím, čekal bych podobný efekt, nicméně ten častěji (a dřív) praská než se mačká.

Stroj ze snímků byl osazen (zkompletován z 2 havarovaných), předán do užívání a následně si na něm nový kolega ještě několikrát trénoval různé způsoby oprav.

Tu horkou vodu si pak můžete schovat. Nevíte kdy se bude zase hodit. 🙂 Rozhodně bych ji ale nepil a nezaléval tím kytky.

Símky jsou před a po uvaření, dokud ještě nebylo použito lepidlo.

  • IMG_7156.zm
  • IMG_7158.zm
  • IMG_7159.zm
  • IMG_7160.zm
  • IMG_7162.zm
This entry was posted in Dílna. Bookmark the permalink.