Na Vánoce k nám byl Ježíšek štedrý a nadělil Honzovi a taťkovi Mini Birda od Radka Munzara. Podívejme se na jeho osazování během vánočních svátků…Celá myšlenka pořídit Mini Birda paradoxně vznikla při spokojenosti s bazarovým ocelotem. Máme na něm rádi jeho kompaktní rozměry a letový projev v podmínkách se silnějnějším větrem, které vychází z jeho vyšší hmotnosti komponent. Ale proč teda Bird a né Ocelot? Birda už známe z fotek a lítání na svahu s Petrem Balou, kde chodí parádně zejména v silnějších podmínkách. Bird evidentně lítá čím těžší tím lepší. Další reference máme od pana Miroslava Pastyříka na kterého jsem získal kontakt od výrobce Birda pana Munzara. Letadlo jsme si u něho ve Zlíně prohlédli a moc se nám líbilo. Tímto mu děkuji za ukázku. Další plus pro Birda byla velká ochota a super komunikace ze strany pana Munzara.
Na provedení letadla jsme se dohodli na takzvaném „Double Carbonu“. Jedná se o provedení, kde je uhlíková tkanina z obou stran potahu křídla tzn. zvenku i vevnitř. Výhoda tohoto provedení je jeho mechanická odolnost. S Birdem se plánuje lítat na svahu, tak ať ty přistání vydrží. Trup je elektrifikovaný. Jedná se o koncepci, kdy je odnímatelná špice viz. fotky. Její zajištění údajně není potřeba, protože nasunutí/vysunutí jde opravdu ztuha. Nicméně asi tam kousek pásky budeme dávat 🙂
K objednávce se přidal i Honza Pelánek (dále Pelda :-)). V hangáru mu chybělo něco do nepříznivých podmínek na letišti (silný turbulentní vítr, jdoucí nejlépe kolmo na dráhu). Objednal úplně stejné provedení, jenom jiné barvy. Letadla jsme si 22.prosince osobně převzali.
Na dokončení modelu je potřeba:
- Vyřezat otvory na serva
- Udělat náhony serv
- Vlepit serva/rámečky do křídla
- Vlepit serva na VOP/SOP do trupu
- Vlepit motorovou přepážku
- Osadit špici motorem, regulátorem a baterkama
- Osadit příjmač do trupu
- Navážit
Osazení jsme vybírali podle předchozích dobrých zkušeností s jednotlivými komponenty. Například motor lítal v mém prvním „větroni“ Sprinter od Reicharda. Nicméně jsme poprosili o jeho přeměření na 4S.
Aktuální stav éra jde vidět na fotkách, pokud vás cokoli bude zajímat, neváhejte napsat do komentářů. Všechny fotky jsou foceny telefonem, tak se předem omlouvám za jejich nižší kvalitu.
Kuba nám pěkně shrnul! No teda spíš vám:-) Stsvíme o sto šest. Nebude to už trvat dlouho a bude to snad i v kupě 🙂 Motorové zkoušky už proběhly (v ruce 😀 ) a byly to pěkné prdy až jsem si malém cvrkl 😀 tak už se těším na první zálety:-) Velké díky při stavbě patří Kubovi jak za technologické postupy tak i materiální výpomoc 🙂 jo a hlavně za přestavbu vysílačky 🙂
No hlavne nacvic pouziti zamku plynu, bo jak znam Kubu, pohon utahne dvouradlicny pluh a nebude odpoustet chyby. 😀 At se dilo zadari.
Peldo není za co :-), ale u nastavování vysílačky jsem se zapotil. Mít jednu klapku na kanálu podvozku a druhou na kanálu směrovky (Pelda bude mít jen výškovku) byl krapet oříšek 😀
Marťo neboj, bude tam svým způsobem zámek motoru. Budou tam 2 režimy – let a přistání. Přičemž při přistání je na plynovém kniplu butterfly. Zaplnilo to všech 6 programovatelných mixů.
Ahoj kucíí, toš to žasnu jak jde pěkně osazování, já se s tím osazením křídla trochu trápil – byl to můj první ne-konstrukční model a nebylo od koho obkoukávat 🙂 Jak plánujete těžiště? Já jsem měl nejprve 55mm od náběžky – tu hodnotu jsem našel na dnes neexistujícím webu Radka M. Ero s tím bylo skoro nepoužitelné, výškovka musela být hrozně přitažená a na kopci muselo fakt foukat abych se udrzel. Postupně jsem posouval dozadu a dnes jsem na 75mm. Přijde mi to už fajn, možná ale ještě zkusím 2mm dozadu. Letovku mám 950g bez balastu.
Tak at se dílo daří! jsem zvědav na „těžkou“ motorovou verzi – ještě jsem ji neviděl v akci.
Ahoj Peťo 🙂 Na to, že to máš první kompozit, tak to máš udělané moc pěkně. To osazování je fakt složitější, než se zdá, aby vše vycházelo a nepříčilo se… My budeme mít celkem práci se servama do ocasu, protože tam není moc přístup a příjmač musí být za křídlem kvůli signálu (a antény z trupu). Počítám s letovkou cca 1200g, uvidíme, jak to výjde. Těžiště na základě Tvých zkušeností začnu s 70mm při záletu, pak to podle vlastností posuneme 🙂 Kolik tam můžeš nacpat balastu a měl jsi ho tam někdy celý?;)
Co vím od Radka: tak v tom elektro používali všichni jedno servo (pouze výškovka), nasunout s přepážkou servo i s pákou a průchodou (s červikem) pro bowden za křídlo, shora pod křídlem udělat jen dírku na šroubovák kterou se utáhne průchodka jakmile tam strčíš bowden. Přepáž se servem je zalepená „na furt“. Když je pod křídlem jen malý otvor na šroubovák a ne tak velký jako na balast u větroně, tak to pak trup nemá tendenci praskat v místě té díry( jako jsem ted opravoval já Frantovým uhlíkem od Martina 🙂 Hádám, že přijímač se dával před servo. Ty se budeš snažit nacpat serva motýla a za ně do dále k ocasu jetě přijímač? Naštěstí v el. trupu je místa a místa 🙂 Jinak já mám v trupu komoru na 3 mosazné cihly: 3 x 20 x 40 mm á 50g = 150 gr, tedy plně naložené éro mám 1100g. Zpočátkou jsem zkoušel 1,2 cihly, ted už všechny 3 cihly nevydávám, lítám s nima v poslední době pořád pokud fouká >4m/s, je to lepší než prázné éro, drží to setrvačnost 🙂 Takže těch Tvých 1200 bude podle mě naprosto cool. Chci zkusit vyrobit ješte olověné nebo to jinak zatížit více a zkusit jestli to bude lepší/horší. Tak at se dílo daří!
Peťo děkuju za Tvé poznatky. Pomalu už pracujeme na tom řešení, že bude destička se servama a přímačem vyjímatelná z trupu. Je tam právě to, že vývody antén jsou 10cm za odtokovou… To je celkem hluboko za servem. Na to řešení se podíváme v dalším díle 🙂 (jestli se osvědčí) Jinak 1100g na 4m/s + je super. Já plánuju 5m/s+. Do té doby pěkně funguje 750g Corado.
Tak máme oba úspěšně zalétnuté:-) Kuba s taťkou včera a já dnes! Počasí v vzhledem k ročnímu období super vítr cca 4m/s to birdilík zvadal bez problémů. Martin má sad i nějaké fotky tak jak se mu bude chtít,tak se snad s ostatníma podělí:-) Jinak dnes na letišti docela provoz 🙂 supr den!:-)