Bellanca Super Decathlon, … na tento model jsem se těšil fakt dlouho.
edit: 6.5.2017 – ono to letíííí
Model Bellanca Super Decathlon z produkce VA-Models je epp hornoplošníkem o rozpětí 1400mm, který svými vlastnostmi koresponduje s podstatou skutečného modelu, jež byl zkonstruován a navržen pro cvičné civilní lítání s akrobatickou plnoschopností … (tolik ze stánek výrobce).
ARF – tudíž to chce jen slepit křídlo, ocasní kormidla, podvozek a osadit elektroniku. Takže pro zkušeného modeláře žádný odvaz. No, ale já si to užívám, protože jsem doposud nic takového sám neskládal … i když už nějakou dobu létám. Vždycky jsem někoho, např. Martina, nebo zase Martina poprosil o pomoc, a buď společně, nebo Martin sám to zkrátka udělal. Takže zásluhy na tom, že to, s čím létám létá, má Martin.
S Belčou jsem to od začátku pojal tak, že to spáchám sám. Ne tedy, že bych se na něco neptal, ale … jestli a jak to poletí, by mělo být výsledkem mých ulepených prstů.
K sestavení modelu není snad co komentovat. Jde to snadno, určitě by to šlo i lépe. Snad jen můžu vypsat komponenty:
Motor: Leopard LC3536-6T 1270KV brushless outrunner
Vrtule: APC 10×3.8 SF
Regulátor: Jeti SPIN 44A (potřeboval jsem mezi regulátor a baterku udělat prodlužovací kabel a na radu /opět Martina/, jsem na kabel připájel kondenzátor, prý to reglu udělá dobře)
Serva: 4 x GO-13MG servo 13g ložiska
Kola: dodávaná výrobce 54mm jsou na trávu malá, dám tam 80mm
Baterka: 3S 2200mAh (váha: 183 g)
Váha: 730 g s kompletním vybavením bez baterie
K dnešnímu dni má Belča za sebou první motorovou zkoušku s vrtulí (jen na 50% plynu, měření odběru teprve bude) a test serv. Všechno co se má na letadle hýbat, se hýbe a točí. Zbývá ještě pár dodělávek např. kola mají větší průměr než je osa podvozku, tak dodělám vymezovací vložku, výrobce doporučuje vyhnout podvozek cca. 3cm dopředu, vyvážení vrtule ….
Pokračování 6.5.2017 …
V sobotu 6.5.2017 proběhl zálet. A zálet to byl úspěšný. Celou řadu výborných rad k záletu a chování hornoplošníku mi dal Jirka Hrubeš … takže jsem mu to strčil do ruk, ať s tím jako zkušený pilot letí sám 🙂
První let byl zakončený úspěšným přistáním. Vzpínalo se to, tak jsem poupravil vyosení motoru. Druhý let byl dle Jirky s touto úpravou znatelně lepší. A třetí let jsem dal sám. A protože se mi to líbilo a Bellanca mě baví, tak jsem byl létat i v neděli dopoledne. Ráno až do deváté hodiny pršelo, tak jsem byl na letišti sám až do oběda. Odpoledne jsem přijel už jen se Siriem, ale to už je na jiný příspěvek (to se totiž děly věci). Další vyosení motoru (+0,5mm) jsem udělal až v pondělí večer, tak zatím nevím, ale mělo by to ještě pomoct ke klidnému motorovému letu na cca. 1/4 plynu.
Bellanca s touto motorizací létá pěkně na 1/4 plynu. Při 1/2 plynu se dají dělat trošku blbinky a při plném plynu rychle míří do oblak. Přistávat lze bez motoru jak s větroněm. Akorát, že pro větroně si musím dojít, s tímto si jde dojed až k noze. Po prvním přistání mi Jirka říká, kam že to jdu? A já, že pro letadlo 😀 HOLD je to NEZVYK
Doplnil jsem i fotky.
Aktualitka z 5.7.2017
video: MLZ – Bellanca Super Decathlon EPP – CRASH 7.37
Je to paráda, moc pěkně jsi to osadil 😉 Co dodat, ať dělá radost 🙂
… až první let ukáže, jestli je to jak píšeš Kubo :-), zda to bude nejen pěkně osazené, ale i funkční
Ahoj Lubosi, gratuluji k modelu, skvělá volba. Kamarádovi jsem ho doporucil coby druhy model po modelu ala easyglider a sám jsem se do něj „zamiloval“. Startuje samo, ve vzduchu vypadá fantasticky realisticky, akrobaci super, přistání na pětník 🙂 takže jsem sám nalomen si ho pořídit taky.. gratuluji a přeju spoustu sqělých zážitků. Petr