Let L-23 Super Blaník | stavba

POLYSTYREN to je matroš!

Edit: 20.8. (pátek) už to letělo na svahu a 22.8. 2021 (neděle) na špagátě za vlečnou | odkazy na fotky a videa doplněny dole pod článkem

Jak to vlastně začalo? Tak nějak spontánně a nejspíš na Olšině, když jsme proháněli letadla na kopci. Honza (Km) má se stavbou z XPS spoustu zkušeností a tak nějak jsme se dohodli, že při další stavbě ,,něčeho“, se do procesu zapojím.

Začalo to na podzim. Na začátku listopadu jsme začali stavět model Horten IX V1 z fasádního polystyrenu. Svahové samokřídlo s rozpětím 1.200 mm. Povedlo se a 12.12.2020 byl na Olšině zálet.

Že nás stavba bavila, zjistili jsme, že společně nám to v dílně pasuje a probrali jsme kde-co, tak jsme se prodebatovali až k nápadu, že budeme se stavbou ,,něčeho“ dalšího v budoucnu pokračovat.

Budoucnost na sebe nenechala dlouho čekat. Honza začal rýsovat plány a výsledkem je, že od půlky března stavíme L-23 Super Blaník. Rozpětí 2.620 mm. Bezmotorový s vlečným háčkem. Je to v měřítku k mojí Bellance 1.400 mm (Va-models). Takže bude zábava při vlekání a mělo by to fungovat i na svahu.

Všechny fotky ze stavby daného modelu jsou v jedné složce na Rajčeti. Videí je hodně takže dávám odkaz jen je jedno stavební, protože každé video ze stavby končí linkem na celou složku, kde je vše.

 


HORTEN | fotky-stavba | video-stavba | video-zálet

L-23 Super Blaník | fotky-stavba | video-stavba | video – komplet stavba | video-zálet na svahu | video – vlek


 

Komentář k záletu L-23 SB 

1/ Na svahu: 3x jsem to zahodil jak to bylo připravené z dílny, potom jsem na výškovku přilepil izolepou 5g závaží a začalo to létat, tzn. za domácí úkol odtřihnu z Pb destičky umístěné v čumáku letadla proužek na odlehčení a závaží z výškovky může zpět do krabičky.

2/ Aerovlek: První start se odehrál takhle. Tentokrát to bylo Honzovo letadlo. 3 kroky rozběhu a mrsk s tím rovně před sebe. Přeletělo to celé letiště. Následně to chtělo jen trochu trimu do výškovky (přitažení). A dál už nebylo na co čekat. Poskládat Belču, natáhnout provázek v délce 18 m, dohodnout se na průběhu vlekání, nahodit motor (sranda, je to elektrika) a vzhůru k nebi. Šlo to báječně. Belča tahá spořádaně. Vypínací výška 100-120 m, max 150 m a to bylo za 30 s motorového letu. Za odpoledne jsme vylétali 4 baterky (na jednu baterku 4-5 startů, ale budou stačit 3, aby baterky nedostávaly takový záhul), což bylo asi 17 startů, z toho i 3 moje co by větroňáře, abych si to taky zkusil. PROTOŽE – abysme(chom) se střídali na jedné vlečné se 2 rádii tak potřebujeme přepárovávat přijímač (FrSky) nebo si přehazovat rádia a půjčovat si navzájem letadla nebo si Honza pořídí vlastní vlečnou, aby mohl tahat mě. Zvažuje také Bellancu nebo Pipera od VA-models.

Edit: 25.8.2021 – Honza objednal Piper J-3 CUB

Závěr: 1/2 roku práce v dílně nám dělalo radost a radost se znásobila, když jsme si ověřili, že to fakt letíííí

  • miniatura_L-23_SUPER BLANÍK_res_MLZ
  • P2570740 (2)_res
This entry was posted in Dílna. Bookmark the permalink.

1 Response to Let L-23 Super Blaník | stavba

  1. PBA says:

    Paráda! Luboši, vlastní stavba to je paráda a na svahu to lítá a vypadá fantasticky!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *