Čejka – RC kluzák z r. 1964 – stavba

Popisování stavby Čejky bude stejně rozvleklé jako její stavba. Abych tedy dal úvod do patřičné formy, tak se sluší říct, jak to vlastně začalo. (edit 18.03.2018)


edit: 18.3.2018 – prosím o radu se zástavbou vlečného háčku

Po delší (několikaleté) přestávce jsem oprášil krabici s rozestavěnou Čejkou a jal se pokračovat. Novou výškovku jsem už postavil, teď stavím trup. Prosím vás o radu, jak zastavět vlečný háček? V galerii jsou dvě fotky, kdy jsem háček zkusmo umístil do první přepážky. A otázky z toho pramenící jsou:

1. Čím a jak konstrukčně upevnit/ukotvit háček? Zalepení pouze v této přepážce by asi bylo málo?

2. Čím doplnit ve špičce trupu pokračování přední části háčku, aby se vlečné lanko nezařezávalo do překližkobalzové vnitřní strany špičky? Trubičkou by to asi bylo nejsnazší, ale třeba jsou i lepší … řešení?

3. Háček jsem dal na střed žebra, je to tak OK, nebo by měl být níž, aby byl v ose, která je na plánku? Vypadá to na umístění do osy, když tak teď na to dívám :-), předělat to půjde snadno.

Děkuji … a asi to nebudou poslední otázky.


Začalo to Martinem. Od jara jsme se bavili o opravách konstrukčních letadel o stavbě a o tom, že by bylo fajn, kdyby jsme něco konstrukčního postavili. A protože je Martin mužem činu, tak pořídil Čejku. Ne jednu, ale hned tři. Jednu z nich stavím já. Děkuji.

Čejka-RC kluzák z roku 1964

Technické údaje:

rozpětí: 1590 mm

délka:1060 mm

hmotnost: 900-1100 g

nosná plocha: 29,6 dm2

plošné zatížení: 30-37 g/dm2

Obsah stavebnice:

stavební výkres, frézované díly křídla, výškovky a trupu, sada samolepek.

Je to moje první stavba a podle toho to vypadá. Dohled nad mým počínáním drží pan Veleba a patří mu za to můj velký dík. Perfektně mi připravil rozpis materiálu, sdělil postup stavby, nechal mě nafotit jeho již postavenou Čejku (tzn. tu z té trojice), půjčil mi šablony a pilníky a dal kus materiálu a navíc má snad nekonečně trpělivosti, když žádám o radu(y). Vyptávám se vyptávám, ale stavba nejde tak rychle a ani tak dobře. Inu začátečník má své limity 🙂

Další dík patří Jirkovi Hrubešovi za rady a hoblík a Petrovi Hrnčiříkovi (Svéťa) za rady a pomůcky ke stavbě 🙂 ….. a na prvním místě mojí manželce Zuzce, že má nezměrnou trpělivost, když dělám čurbes a melu jen o letadlech. Termín na dokončení jsem od ní dostal do vánoc 2013. Stavbu jsem zahájil na konci srpna 2013. Pan Veleba sice říkal, že to jde udělat za tři dny, ale to nedávám.

Začal jsem křídlem (vlastně ne, směrovkou jsem začal). Teda hned po té, co jsem v modelářské prodejně z Uherském Hradišti nakoupil materiál. Pídil jsem se po rovné desce, na které budu stavět. Nakonec mám 3 a ani jedna není úplně rovná. Lepím Kanagomem ředěným acetonem.

Balzu 2mm, kterou jsem vlepoval mezi žebra, jsem vlepil léty souběžně se žebry, takže se to prohnulo. Má to takový retro vzhled, když to chci popsat pozitivně. Nebo je to blbě, když to napíšu po pravdě. Výbrusy do odtokovky pro žebra jsou tak nějak trochu různě hluboko i když jsem se fakt snažil 🙂 Zkušené oko na tom najde celé hejno much – no a co. Mě to baví. Jen si říkám, že když je na tom tolik práce, jestli nebude škoda to rozflákat.

Zatím jsem se nerozhodl, jak to dostávat na nebe.

Varianty jsou následující:

  • vlečný háček
  • gumicuk
  • běhat s tím na provázku – to je cool retro
  • motor na pylonu
  • motor do čumáku

každý týden jsem rozhodnutý pro jinou variantu. Vzhledem k tomu, že jsem ještě nezačal stavět trup, tak je čas na definitivní závěry.

Myslím, že na úvod jsem toho napsal dost a fotky budou více vypovídající o stavu věci. Takže …. pokud jste to někdo dočetl až sem, tak předpokládám, že jste dostatečně otrlí a stateční, aby jste se na ty fotky podívali. Samozřejmě na vlastní nebezpečí.


26.11.2013 …pokračování

Makám na tom jak fretka 🙂 viz.foto. Dostávám se do úzkých. Začal jsem brousit krajní žebra, abych mohl napojit křídlo na ucho(ši) a spojit i půlky křídel a ono mi to žalostně nejde. Trochu se uklidňuji tím, že to, co „blbě“ odbrousím, tak dolepím kusem dřeva a začnu znovu, ale ….. ojojoj. Na zkoušku jsem křídlo spojkou spojil s uchem a „NO“, nelícuje to. V neděli jsem to měl skoro sbalené a připravené k transportu k p.Velebovi, že zaťukám na dveře a budu prosit o pomoc. Zatím jsem to odložil a uvidíme. Jo, a abych nezapomněl. Trochu jsem zapracoval na výškovce – vidno na fotkách.  Je potřeba končit příspěvek pozitivně – BAVÍ MĚ TO, TĚŠÍ MĚ TO  A JE TO 😀


prosinec 2013 … pokračování

Výškovka na třísky:

Už byla v podstatě hotová, … ale tak nějak se kroutila. A že mi z toho zjištění ujely nervy, tak jsem ji zmačkal jak list papíru. Později jsem se dověděl, že se to kroucení občas stává a že stačí výškovku namočit a nechat vyschnout na rovné ploše a mělo by to být v pořádku. Nu což, holt postavím ji znovu :-), někdy.


únor 2018 … pokračování

Uplynulo pár let a nová výškovka je na světě. Původní uchycení výškovky k trupu je na gumičky. Pan Veleba nám doporučil a předpřipravil uchycení šroubem. Teď po letech, když jsem se ke stavbě vrátil jsem se nakonec rozhodl pro původní řešení na gumičku … i když jsem to začal stavět na šroub.

V průběhu doby, kdy Čejka ležela v krabici dal Veka 1 na web fotky ze stavby. Tak jsem zjistil (žádný to div), že jsem doposud vše stavěl spíše tou složitější cestou, která vede k geometrickým nepřesnostem.

Už jsem si vyřešil otázku pohonu. Bude bez pohonu. Na gumicuk to má dva háčky pod trupem a do špičky zastavím vlečný háček.

Další rozhodnutí bude o potahu. Do vliesu se mi zatím nechce (tzn. lakovat model, lakovat vlies, což znamená kupovat další materiál pro jedinou stavbu), zvažuji fólii, byť je to absolutně nedobové řešení pro tento retro model. Ale … čas ukáže, k čemu nakonec dojde. Zkušenost nemám žádnou, takže veškerá úskalí jakéhokoliv potahu budou pro mě stejně výzvou.



 

  • IMG_0130
  • IMG_0002
  • IMG_0002
  • IMG_0003_
  • IMG_0004_
  • IMG_0083
  • IMG_00084_
  • IMG_0090
  • IMG_0098
  • IMG_000123
  • IMG_000223
  • IMG_000423
  • IMG_000823
  • IMG_0041_RES
  • IMG_00862
  • IMG_000888
  • IMG_00842
  • Hoblík
  • IMG_0305
  • IMG_0306
  • IMG_0480
  • IMG_0485
  • IMG_0490
  • IMG_0492
  • IMG_0495
  • IMG_0498
  • IMG_0500
  • IMG_0581
  • IMG_0768_ruply nervy-rupla vyskovka
  • Výškovka_2018_1
  • Výškovka_2018_2
  • Výškovka_2018_3
  • trup_2018_1
  • trup_2018_2
  • trup_2018_3
  • Vlečný háček_zástavba_1
  • P1020583_res30
  • P1020596_res30
  • P1020602_res30
  • P1020607_res30
  • IMG_20180329_161948_res30
  • IMG_20180403_080448_res30
This entry was posted in Dílna. Bookmark the permalink.

10 Responses to Čejka – RC kluzák z r. 1964 – stavba

  1. jirkahr says:

    O tom termínu na dokončení něco vím. Já to měl s Cessnou taky tak :-). Umí to pěkně nakopnout. Tak hodně zdaru při dokončení, ale už teď je to pěkné. Nutno dodat, zima ještě nebyla a už mě štve, aby už bylo jaro a takové nové stroje šly do vzduchu.

    • mti says:

      Na zimu si nestezuj… nekdy musi byt cas na stavbu, kdyz se pres leto lece. 🙂 Ikdyz… po tom, co sem uznal easystara jako vhodne letadlo na vecerni letani (ehm…po 7 hodine…je to prece vecer, ze? Vzdyt v cervenci sme touto dobou taky letali, ne?) … zase asi nic. 🙄 Blbe je, ze si nesmim koupit moc baterek, jinak mne z tama uz nikdo nedostane. Techto par dni bylo paradni bezvetri, bezdesti a bezmlzi… 🙂

      A s tou cejkou… ja bych koupil i jen jednu, ale kdz ukecam jeste nekoho, je vetsi sance, ze to nekdo z nas dokonci… tak sem ukecal Lubosa. No a kdyz sem se zminil Standovi, tak se mu rozzarily oci, ze ju chce taky… jenze ten uz ju ma asi i hotovou, Lubous uz vesele stavi a ja porad nic. Hm. 😐

  2. standa says:

    pro Martina,
    začni už taky se stavbou,stav se,máš u mně přichystané polotovary ke stavbě.St

    • mti says:

      No jo no… ted stavim Proximu… sem si byl v sobotu u Reicharda pro stavebnicu. 🙁

      • radek says:

        to se dělá taky v rozsypu ? 🙂

        • mti says:

          No… vzhledem k tomu, ze nic neumim, mi staci i to, co nachystal Reichard. A nektere „konstrukce“ v manualu tam jsou sverazne. 🙂

  3. Mirek Kiwira says:

    Zdravím ,
    Čejka od Špuláka je moje “ srdeční záležitost “ měl jsem ji před více jak 40 – ti lety . Tehdy byla řízena RC soupravou TX Standard Mars se servem z elektromororu Igla 4,5 V – lidově zvaným “ Špagomatic “ Pamatuji si , že na stavebním plánku byly nabízeny dva typy profilu křídla . Já jsem měl ten “ nosný “ a taky jsem zvětšil rozpětí křídla na 2,1 metru.
    V neděli 19. ledna jsem zalítal malého motoráčka “ Apolo “
    http://www.avemodel.estranky.cz/clanky/ruzne/retromanie—apolo-1969.html

    Koukám, že máte letiště asi 20 km od Brusného. V Brusném bydlí moje dcera a tak až tam letos pojedem , vezmu sebou eroplán a skočím si mezi Vás na polítání a pokec.
    Hezký den . Mirek

  4. Mištarka says:

    Zdravím kolega,
    prosím o uvedenie vzpätia krídla v mieste lomenia a na konci krídla. Z plánu to nemožno pre zmenšenie odčítať.
    Ďakujem za ochotu.
    Mištarka

    • Lubomír Šášek says:

      Bohužel moc neporadím. Ve stavebnici jsou k tomu spojky. Pomáhal mi s tím kolega, měl na to šablonu a už fakt nevím, kolik to bylo přesně.

Comments are closed.