Doufám, že v srpnu budeme zase pořádat soutěž Žabárenský skokan. Abychom se na to připravili, mohli bychom si udělat měřený trénink. Jako vhodný termín se jeví sobota 12.6.
Edit: 12.6. – trénovalo se
Samozřejmě, že pokud bude špatné počasí, termín změníme. Definitivní rozhodnutí bych nechal na čtvrtek 10.6. Dejte mi prosím vědět do komentářů, kdo se tréninku zúčastníte.
Pro letošní rok jsem navrhnul pár změn do pravidel. Jedná se zejména o prodloužení letového času na 5 minut, z původních 4:30 s tím, že se do letového času započítává i motorový let. Je to z důvodu snazšího výpočtu skóre. Dále bych byl pro změnu bodování přistání, kdy za přistání do 1 m je 100 bodů (loni bylo 50 bodů), odpočet 1 bod za každou přelétanou sekundu letového času a stanovení pracovního času na 8 minut. Tyto změny jednak usnadní výpočet, ale přiblížíme se i pravidlům reálné soutěžní kategorie. Návrh pravidel je níže. Napište prosím i případné připomínky.
Žabárenský skokan 2. – Pravidla
Charakteristika modelů:
- elektrovětroň | je jedno jestli hezký nebo dřevěný, rozpětím malý nebo velký | nebo i jen větroň viz dole,
- soutěžící může absolvovat soutěž pouze s jedním modelem.
PROTOŽE:
– jedná se o sranda soutěž kamarádů
O CO TEDY PŮJDE?
- ODSTARTOVAT a nikoho při tom netrefit | max. 30´ běhu motoru | začátek i konec motorového času bude ohlášen. Dosažená výška při max. 30´motorovém letu je omezena na max. 300 m.
- LETĚT tak, aby ti to neuletělo | stačí letět 4 minuty 5 minut| však to není zas tak málo, když to musí být bez motoru. Začátek 5-ti minut počítáme vypuštěním modelu z ruky soutěžícího nebo pomocníka. Konec 5-ti minut letu bude hlášen v čase 4 min | 4:40 min | 4:50 min a po vteřinách do nuly.
Současně letí 2 soutěžící.
- PŘISTÁT a nerozmetat to na kousky, protože:
a / budeme hodnotit čas přistání
b / budeme hodnotit přesnost přistání
- PLOCHA LETIŠTĚ
a / Na přistávací ploše se vyznačí 2 přistávací body, pro každého soutěžícího ve skupině jeden přistávací bod. Vzdálenost mezi nimi je nejméně 15 m.
b / Vzletová plocha je kruh o poloměru 3 metry se středem v místě přistávacího bodu
- BODOVÁNÍ SOUTĚŽNÍHO LETU
Výsledek soutěžního letu se skládá ze součtu bodů za letový čas a bodů za přesnost přistání.
- BODOVÉ HODNOCENÍ LETOVÉHO ČASU
Za každou celou sekundu letu v pracovního času, je udělen jeden bod do maxima 300 bodů (5 minut maximum). Za každou přelétanou sekundu letového času se jeden bod odečítá.
- BONUS ZA PŘESNOST PŘISTÁNÍ
Bonus za přistání se přiděluje podle vzdálenosti špičky modelu od přiděleného přistávacího bodu podle následující tabulky:
Vzdálenost Body
do 1 m včetně 100
od 1 do 2 m včetně 95
od 2 do 3 m včetně 90
od 3 do 4 m včetně 85
od 4 do 5 m včetně 80
od 5 do 6 m včetně 75
od 6 do 7 m včetně 70
od 7 do 8 m včetně 65
od 8 do 9 m včetně 60
od 9 do 10 m včetně 55
od 10 do 11 m včetně 50
od 11 do 12 m včetně 45
od 12 do 13 m včetně 40
od 13 do 14 m včetně 35
od 14 do 15 m včetně 30
nad 15 m 0
Bonus za přistání se nepřiděluje, pokud:
- a) se přistávající model dotkne soutěžícího, nebo pomocníka kdykoliv před úplným zastavením modelu
- b) model přistál po pracovním čase
KAŽDÝ SOUTĚŽÍCÍ stojí u svého přistávacího bodu !!! Ne metry daleko, aby neviděl, kam přistává viz. video ze soutěže
- PENALIZACE ZA PŘEKROČENÍ PRACOVNÍHO ČASU
Pracovní čas je 8 minut. Při přelétání pracovního času o více než 1 minutu je výsledek daného letu anulován.
- ČASOMĚŘIČ
Každý pilot má v rámci soutěžního letu svého časoměřiče, který zároveň plní roli pomocníka, tzn. Může radit, kde je termika, dává pozor na kolize. Koordinuje přiblížení na přistání, přistání a měří čas přistání.
- POČET SOUTĚŽNÍCH KOL
Dle počtu soutěžících 3-6 kol. Pokud se odlétá 5 nebo 6 kol, nejhorší výsledek se škrtá.
- ZÁPIS VÝSLEDKŮ
Výsledky jednotlivých letů/kol si zapisuje každý pilot (s pomocníkem) samostatně do kartičky, kterou dostane při registraci. Po odlétaném posledním kole kartičku odevzdá ke zpracování celkových výsledků. Návrh kartičky viz fotogalerie.
CELKOVÉ VÝSLEDKY z kartiček naťukáme do ntb aby se nám to seřadilo nebo to vybraný dobrovolník udělá ručně
Začátek tréninku bude ve 13 hodin.
Jak to všechno dopadlo?
První letošní trénink na Žabárenského skokana máme úspěšně za sebou. Vzhledem k předpovědi počasí a souběhu jiných akcí, byla účast 3 soutěžících asi odpovídající.
Cílem bylo si vyzkoušet soutěžní létání a třeba Petr byl s Tilií letos ve vzduchu poprvé. Takže se zpočátku trochu zastřeloval při přistání na střed a díky klapkám, ovládaným přepínačem měl v prvních kolech vzdálenosti přistání poněkud delší. Nicméně s postupujícími koly se přesnost výrazně zlepšovala. Luboš (Django), vítěz loňského ročníku Žabárenského skokana, zkušeně útočil hned zpočátku na střed přistávacího kruhu i na přesnost přistání v posledních vteřinách letového času. Moje Django fungovalo jak má, tak jsem se taky celkem trefoval. Trochu loterie bylo počasí, kdy v prvním kole bylo polojasno s pěknými termickými stoupáky, ve druhém kole šla kolem bouřka a lety vypadaly jako na horské dráze. Kvůli další bouřce jsme měli i hodinovou přestávku. Těsně potom, co déšť ustal, byl vzduch úplný olej, což se dalo vyřešit nastoupáním výšky kolem 200 m a tak nebyl problém splnit maximum. Zbývající kola (bylo jich celkem 6) byla odlétána pod zataženou oblohou, ale ve výšce nad 100 m to nosilo snad všude. Takže jsme do posledního kola cvičně prodloužili letový čas na 7 minut a opět nebyl nějaký velký problém odlétat maximum. Jen Luboš měl v posledním kole kratší čas díky změně počasí, a navíc ho při letu „rozptylovali“ diváci (Honza a Jirka s rodinou), kteří se přijeli na naše snažení podívat.
Takže tento trénink hodnotím jako velmi úspěšný a těším se na další, kde by už měla být větší účast. Honza bude mít hotovou výměnu oken, Jirka bude mít nové Django (mimochodem je to oranžový krasavec) a Michal bude mít své Django taky opravené. Rovněž jste zváni i všichni ostatní, kteří máte jakýkoliv větroň s elektromotorem nebo gumicukem a chcete si porovnat svou techniku a letecké umění s ostatními v pohodě a bez stresu.
Super! 🙂
Když opravím letadlo, vyjde počasí, dítě a žena dovolí a nebudu muset pracovat, tak přijedu.
Předpověď počasí na zítra odpoledne není nic moc, ale realita může být jiná. Nejlepší bude rozhodnout na místě, zítra před 13. hodinou. Já tam každopádně budu.