EasyStar, Easy glider, Funcub… Proxima, Diamante…
EasyStar (multiplex, 1.4m, v,s,m, ss motor , usaty hornoplosnik, tlacna vrtule, neznicitelne) je vyukovy model pro uplne zacatky. Dokud ho nekdo vyslovne nepohrbi, bude k dispozici pro zacatecniky. (mame kabl mezi 2 radia, takze skodu neudelate).
edit 20120816: Puvodniho easystara prevzal pro ucely vyuky deti Eda, postavil sem si noveho… verzi s kridelky, stridakem, 12V napajenim… skonci mj jako experimentalni stroj pro pokusy s elektronikou, nicmene i tento je vhodny na vyuku
edit 20131111: doplneno osvětlení, protože je brzo tma… v noci se s tím létat dá 🙂
EasyGlider (Multiplex, 1.8m, mirne usaty vetron, v,s,k,m, sklopka) je univerzalni stroj. Poslouzil vyborne jako dalsi letadlo po Easystarovi. Umi vsechno ale nic poradne (v pripade extremu!). Trosku termiku, ale je tezsi (nemuze se rovnat specialum). Trosku na svah, ale je mekky (opek to neni special, ale snese dost). Nic z toho neumi vyslovne spatne a navic je dobre prevozny na kole. Slouzi taky jako nosic fotaku, pak ovsem leta jak cihla. Fotky ze vzduchu se tu povaluji vsude kolem a starsi i zde. 🙂
Funcuba (Multiplex, 1.4m, piperovity hornoplosnik s obrovskymi koly, v,s,kr,kl,m,vlekaci hacek ) jsem poridil hlavne na nacvik pristavani na podvozek. Spatna volba. Odpusti uplne vsechno. Projede cimkoliv. Strasne hodny stroj. Snad diky tomu alespon chvilu vydrzi. Dobre se s nim blbne. (ma odpojovaci vlecny hacek…)
Aha… tak hodny ano, ale vsechno nevydrzi. Po scipnuti elektorniky a padu do repky uz se menily nosniky v kridle a podobne srandy… a druhy den se mi to povedo ve vzduchu zlamat a na zemi to pak dokoncilo dilo. Elektronika prestehovana no noveho kusu. Slouzi dal. Puvodni houbu dostal kamarad na nacvik oprav….
Proximu (vyrobce Reichard, cca 2.8m rozpeti, neco pres 2kg, motorizovany vetron, trup laminat, kridlo PS/balsa/folie, podsprajcovano sklem, 4 serva v kridle, vyskovka,smerovka,motor) jsem poridil z druhe ruky. Po prvnim incidentu (po startu se klapkove servo rozhodlo, ze „plny“ je nejlepsi co muze dat….) sem vyhodil z kridel a vyskovky serva (hextronic nebrat!) a nahradil „normalnimi“, zalepil trup… letalo se. Druhy rypak sem si uzil z vlasni blbosti, ale Milan mi proximu spravil. Moc dobre a moc pekne. Bohuzel bezuplatne, o prispevku nechtel slyset. 🙁 O to vic mne mrzi, ze sem s ni hned dalsi den sekl za Olsinou… to uz sem mu ji nedal a soplil sem si to sam. Nejak mi nepasuje stav, kdy ja-blbec neco rozflakam a opravovali by jini.
Za sebe muzu rict, ze ted je to nejvic letany stroj na pohodu i blbosti. Chyta se trochu i vtermice (edit:20131110 – přes 750m bez motoru…), v prudsim vetru neni problém, a na svahu je jako doma. Univerzální a ještě relativne stabilni. Jen na zalet sem si nastavil diferenciaci kridelek a pak sem zjistil, ze mam obracene kridla, tak sem prohodil na radiu a sel na to… dolu 100% a nahoru 70% … lidi to tak hnusne padalo po krile… :-/ No nastesti sem „asi“ reagoval spravne. Kdyz sem pozdej na zemi pochopil, co sem udelal, letadlo se zacalo chovat vyrazne slusnej. Nicmene pokud ho budu skutecne dusit, ma tendenci po kridle jit i spravne nastavene. Toto sem z houby proste neznal. Pokud mate naletane neco na mesim houbaku typu EGE, je to dobry dalsi krok. Neosazena nova vyjde u Reicharda kolem 4.5kKc. Za ty penize paradni stroj.
Edit 20131201: ztracena při výkonu služby, nahrazena druhým kusem. 🙁
Edit 20170507: nerizeno, zahrabano do pole (360hodin….)
Edit 20280806: ehm…. znovu. (405 hodin…)
Diamante (akrobat, dolnoplosnik, 1.2m , vyrobce E-Flite) jsem poridil v dobe, kdy sem pouzival jen EGEho… kupoval jsem pres inzerat nejakou bizuteri a pan mi toho vnutil vyrazne vic. 🙂 Elektonika byla ovsem osazena hodne nadivoko, takze motor/regl musel ven. Odvahu poslat to do vzduchu (kvuli tomu byl porizen i FunCub) sem nasel az po 2 letech (2012). Akrobaty nemusim. Vic mi pasuji vetrone. Bral sem to spis jako moznost se neco priucit. No… priucil sem se. Narozdil od Funcuba podvozek nic nevydrzi. Pri pristani sem najel do tycky a nohy sly napred. To je taky napad podvozek na kousku preklizky lepeny na balsu. :-/ Prilepil sem, prdlo zas pri „relatvne“ slusnem pristani. Rozeprel sem smrk mezi 2 zera, podlepil a byl klid. stroj dal asi 20-30 startu, nevim presne. Na pristani sem si zbabele pomahal kridelkama trosku dolu a slo to. 🙂 Z duvodu jiz postarsich akumulatoru jsem letal spis civilizovane, zadne velke blbosti.
Trvale sem vedl protistatni reci na adresu jedovatosti stroje (musel se ridit, to u vetronu neni tak akutni), ale kdyz sem po zapujceni radia s jinym modelem kamaradovi zapomnel vratit model a odstartoval s prehozenymi kridelky… musel sem uznat, ze to je strasne hodne letadlo. Potahl sem to trochu do vysky a na radiu (mc-19) si klidne nastavil spravny model. 🙂 Byt to na Opticovi, bylo by to veselejsi, bo tam se na prohozeni modelu musi vypnout radio. :-/
No jednou si tak poletuju a tu se stroj cukne a jde si po svych k zemi. …. tak sem se do toho pustil. Treba to jeste nekdy poleti. 🙂 (Edit: tak uz letelo a dobre)(Edit2: s koleckama to bylo horsi a oprava pokracuje dalsi casti trupu… slepeno.. letelo…)
Provozoval sem jeste Blizzarda od Multiplexu, ale dopadl spatne. Je to jakoze vetron-hotliner 1.3m se strasne placatym profilem. Puvodne sem si myslel, ze ho postavim jako bezmotor (pstros sliboval hmotnost pod 700g, jako elektro 850)… jenze se nepovedlo. Na to, abych ho dostal do teziste, sem musel nacpat 200g zeleza do cumaku…. no to uz tam muze byt ten motor. Tak byl. Letalo to strasne rychle (na pomery houby), pristani bylo srandovni, protoze to letelo porad pryc. Osudnym se mu stalo spatne osazeni motyla. Jedno servo bylo pootocene a melo doraz driv jak druhe. V normalnim letu to fungovalo normalne, ale kdyz se natvrdo zabralo za vyskovku, diky dorazu to slo do vykrutu…. coz kdyz jeden potrebuje zabrat za vyskovku … vykrut nepotrebuje. :-/ Rozbil sem. Skarede. Pri tech rychlostech se neni cemu divit. Spravil sem, ale nepochopil. Pri pristich letech se nestalo nic a pak to prislo znovu… to sem sice uz pochopil, ale zem to rozhodla a oprava uz nebyla rentabilni. :-/
Do rodiny přibyl Dingo .. nádherné (na moje poměry) F3B od Vaška Vojtíška … po Mirkovi Trskovi… jakožto závodní mašina byl mírně otlučený, ale stále dělá spoustu radosti. Zálet zde. … po 6 letech omlácen tamtéž.
Bez Dingoša by to nebylo ono… je sice bílý, ale JE TU. Zalétnut na Olšině. … a postupně opravován… trup po letních Donovalech 2021 bych možná ještě mohl uhádat na slabší opravu předchozích provozovatelů ( 1 , 2 ) , ale to ucho už bylo jen moje. 😀
A ještě něco na termiku… doma tedy přibyl SuperStarlight… taky už byl na Olšině. Na zálet je to dobrý kopec no úplně první pokusy proběhly na letišti.
2019… Eldorádo od Mullera… pán ze slovenska si dělal místo v dílně, by mohl taky něco vyrábět… Wassabi. Zálet nečekaně na Olšině.